torsdag 9 september 2010

Vad är målet efter två korsbandsoperationer?

Målet har ändrats efter min andra korsbandsoperation. Efter första operationen var jag fast besluten om att ta mig tillbaka till handbollen. Jag tog mig tillbaka men handbollen tog mitt även mitt andra korsband efter några matcher. Inställningen till handbollen har förändrats helt efter mina två skador. Jag älskar sporten, men någonstans har skadorna förstört längtan efter att få spela. Det är inte så lätt att skaka av sig två korsbandsoperationer och tänka att allt ska kännas som förut. Jag har redan bevisat att jag tagit mig tillbaka från en korsbandsskada och vågat spela där jag en gång gjorde mig illa. Jag är övertygad att handboll hade varit det bästa jag visste om jag hade undvikit den andra skadan och skulle spela min första seriematch för säsongen nu på lördag. Men nu blev det inte riktigt som jag hade tänk mig för skador/rehab omfattar fortfarande största delen av min vardag.

Om jag hade varit skadefri hade valet blivit att satsa allt på fotbollen. Jag har alltid varvat så att jag spelat fotboll på sommaren och handboll på vintern. Sommaren innan jag skadade mig hade fotbollen gått superbra, men jag gick ändå på handbollen som jag gjort de senaste 10 åren av ren rutin. Efter 4 matcher small första knät och därför kan man diskutera hur bra det är att byta underlag från mjukt gräs till ett hårt hallgolv under drygt 10 års tid. Men samtidigt så tror jag inte jag hade kunnat förhindra mina skador genom att endast spela fotboll. Tiden kanske var "inne" för att byta ut mina slitna och svaga knän. Vad vet jag.

Hursomhelst, det jag vill komma fram till är att det känns som om jag bara har en chans kvar. Jag har två opererade knän och längtar att få spela fotboll efter 2 års uppehåll. Men tänk OM det skulle smälla igen, då kanske mitt knä aldrig ens kommer fungera i vardagen. Ska man riskera det "bara" för att få spela fotboll? Ska man tänka mer på framtiden? Är mina nya korsband starkare än förut? Är det bara en tillfällighet att slita sönder två korsband under 1.5 år när man tidigare varit helt skadefri?

Jag vill svettas, jag vill spela fotboll i regnet, jag vill göra mål, jag vill slå ett inlägg, jag vill bära matchtröja, jag vill köpa nya fotbollsskor, jag vill vinna, jag vill bli fälld, jag vill få gult kort, jag vill springa i djupled, jag vill spela fotboll.

2 kommentarer:

  1. Det är så mycket att tänka på. Och vi tänker ganska lika gällande detta. Jobbigt!

    SvaraRadera
  2. idrotten är en bitch, helt klart. men lika underbar för det... trots alla skador så skulle jag inte byta bort en enda träning eller match jag spelat mot något annat :)
    min sjukgymnast och läkare hoppas att ortosen ska hjälpa mot att knäet viker sig. sedan har jag en kompis som haft liknande problem och för henne gick det över efter några år... man kan ju alltid hoppas :)
    lycka till med all underbar rehab som väntar för dig! kram

    SvaraRadera