torsdag 2 september 2010

Första besöket hos sjukgymnasten

9 dagar efter operationen
Idag har jag varit på mitt första besök hos sjukgymnasten. Hon sa att allt såg mycket bra ut, jag hade fått igång rörligheten tack vare mina hemmaövningar. Rörligheten var så pass bra att jag fick sätta mig på cykeln det första jag gjorde när vi gick upp i gymmet. Jag fick runt benet bra när jag trampade runt, ingen smärta alls. Förra gången tog det nästan tre veckor, denna sväng 9 dagar. Alltid kul när det går bra, men jag vet att det kan vända lika snabbt. Man måste ha tålamod och man måste ägna tid och vara noggrann i varje liten övning. Baksida lår var rätt ihopdraget efter mitt träningspass. Men KUL var det att vara tillbaka i rehab-rummet!

Till att börja med får jag träna mina knäövningar 3 ggr/vecka på gymmet, resten av dagarna får jag hålla mig till mina hemmaövningar. Men det blir förstås några extra besök på gymmet där inte knät är i fokus. Att rehaben är begränsad till 3 ggr/vecka är förstås för att inte gå på för hårt till en början. Mina små övningar är påfrestande för ett nytt korsbandsknä, vilket gör att det ibland känns ganska konstigt att ta i för kung och fosterland när det bara handlar om ett par övningar i fas 1 av en korsbandsrehabelitering. Man märker att knät är "nytt" och att man verkligen är på gränsen av vad knät klarar av. Men fas 1 blir så småningom fas 2, 3 och 4, just utvecklingen vecka för vecka och fas för fas är ju otroligt inspirerande.


Nya knän!

3 kommentarer:

  1. Snygg design du har fått till hörru! :)

    Jag ryser när jag läser det du skriver, du är bäst!

    SvaraRadera
  2. Jag håller på med det sista steget om man kan kalla det så. Alla förbannade hopp. Men jag får ont just nu så har tagit det lungt den senaste veckan. :) Men snart... SNART! HOPPAS JAG.

    Hur lång tid tog det för dig att komma tillbaka första ggn?:)

    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Seriepremiären är exakt om 9 dagar. Vilket jag kommer att missa. Men detta året vill jag spela! :)

    SvaraRadera