onsdag 31 mars 2010

Symtom

När jag skadade mina knän så var det ingen tvekan om att något allvarligt hade hänt. Jag hade de typiska symtom på ett avslitet korsband; det sa pang. Akut smärta.

Så är det dock inte för alla. Robin Söder är väl ett typexempel då han till och med fortsatte att spela de resterande minuterna av matchen. Kanske på grund av envishet.
Vissa landar snett efter ett upphopp, knät viker sig, men de fortsätter att spela. 
Vissa gör en tvär vändning, knät viker sig, men de fortsätter spela.

I de fall då akut smärta och känslan av att något går av inte uppstår så tror många att det "bara" är ett utslitet ledband. Man rehabiliterar någon månad för att testa igen. Först då känner man kanske att knät är instabilt och en utredning om ett avslitet korsband börjar. 

Efter båda mina knäskador har jag alltid fått ont på insidan av knät. Förstås ont lite överallt, men framför allt på det stället jag ringat in. Vad hade ni för symtom efter eran knäskada? Skulle vara intressant att höra. Knägalen som jag är ;)


Svullet knä efter andra korsbandsskadan

8 kommentarer:

  1. Jag kommer bara ihåg att det var den värsta smärtan jag känt på länge, men inte riktigt vart det gjorde ont. Man fick panik och man ville inte att någon skulle röra ens knä.. hatar den känslan.

    Jag hoppas inte att det händer igen för då vet jag inte vad jag gör. Det är därför du är en förebild, det hände dig igen men du kämpar forfarande. Du är bäst!

    SvaraRadera
  2. Jag kom lite fel in i en situation och satte ner hälen först och halkade till. Tror det blev någon form av översträckning. Det gjorde inte fruktansvärt ont, jag blev mest rädd och jag kände inte heller att någon gick sönder. Tvärtom tyckte jag att det var något i knät som svarade och satte stopp. Men jag gick av planen iaf... Låg med knät lindat på sjukvårdsväskan ett tag och tyckte mest att jag hade ont i vaden. Efteråt kunde jag ta mig fram för egen maskin även om jag var lite stel och haltade. Dagen efter hade jag ondare men knät var inte speciellt svullet...

    I det "akuta" skedet hade jag mest ont i knävecket och övre delen av vaden mot utsidan av knät. Insidan kände jag aldrig av nåt...

    Ändå sen jag skadade mig har jag knappt haft några typiska korsbandssymtom... Knät vet sig inte, knät kändes stabilt, jag kunde springa utan problem osv. Hade min tränare inte skickat iväg mig till en sjukgymnast som förbjud mig att spela hade jag lätt vilat någon vecka och sen kört på... Även om det kändes tråkigt då så är jag väldigt glad att det blev så. Jag har sett alldeles för många tjejer göra som du skrev, rehaba en månad och sen testa att köra igen. Ajajajaj, jag ville verkligen inte uppleva det själv.

    SvaraRadera
  3. Han menade nog det lite, det har ju gått lite segare för mig i min rehab nu på grund av det. Men han sa ju att min styrka måste bli 90% stark som i de friska benet. Det är bara att kämpa på! =) Jag ska sätta upp ett mål när jag kommit igång lätt med handbollsträningen som du skrev. :)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle täcka ut en boll.. och sen minns jag att det var som att någon knäckte av en kvist och jag trodde jag brutit benet... har aldrig haft någon liknande smärta tidigare!!

    Var till tre läkare som bara sa att mitt knä var väldigt svullet (och de var det) men dom trodde inte att det var korsbandet iaf.. en sa till och med att jag bara fått en smäll på nått inre ligament och kunde börja träna samma dag. Men den fjärde konstaderade direkt KORSBANDET ÄR AV, MENISKEN är jag till 90% säker på att den också är skadad..

    Om du bara har korsbandet då kommer det gå fint för dig att komma tillbaka! mitt knä har jag fått operera tre gånger nu och ska på magnetrönken snart och kanske måsta göra min 4de operation :( Livet är inte alltid rättvist helt enkelt....

    SvaraRadera
  5. Hej! Mitt namn är Amel Avdic och jag har precis gjort illa knät. Skulle du kunna adda mig på min msn för att bara svara på ett par frågor. Jag har inbokad tid hos ortopeden 18e April och jag orkar inte vänta. Är orolig för vad det kan vara:(!?. Men Det vor jätte snällt om du la till amel.avdic@live.se och svara på ett par frågor som jag har angående min skada. Hoppas det blir bra med dig och alla andra som har problem med knäna! Sköt om er ! tack Amel

    SvaraRadera
  6. 18e maj* skrev fel mvh amel

    SvaraRadera
  7. jag har precis skadat mitt kordband,för 2 veckor sedan på en fotbolls match. & precis på dt stället du har ont på.har jag ont nu & ja hela tiden sen jag skadade det.. & jag vet hur det känns,det är det värsta som kunnat hända,jag älskar ju fotboll & kanske inte kan spela mera.. Men ska göra rönken & kolla hur det blir om jag ska operera lr nt.. Vet vilka smärtor dt är och vet precis hur det känns,det är den farligaste knä skadan. Och jag skada ju mitt vänstra knä,precis en sådan knöl som du har har jag md.. Och det är uppsvullet och gör verkligen ont. Andra dagen jag skadade dt och vaknade,höll jag på och dö kunde inte ens gå. Jag grät,för hade sånna smärtor;(
    har vart hos ortopeden md,men han sa att det var 95 % att det var korsbandet;( så dt är det. JOBBIGT ATT DET HÄNDE,FÖR DET ÄR INTE SÅ VANLIGT ATT MAN ÄR SÅ UNG,JAG ÄR BARA 14 ÅR:(

    SvaraRadera
  8. Spelade själv en fotbollscup igår, där jag gör en utrusning mot anfallaren i andra laget. I duell mot henne så viker sig mitt ben och jag får en enorm smärta runt knäet, ner i tårna och upp i låret precis som något gott av. När jag låg på rygg kunde jag inte ens lyfta mitt eget ben uppåt, utan det var som det vägde ton.

    Och detta är inte första gången detta händer, men det enda svaret man får av läkarna är där är inget skadat m.m

    En gång fick jag till och med tömma mitt knä och då fick jag tömt det på ca 40ml blod/vätska. Inte ens då sa de något mer än tryckte och klämde sen fick jag åka hem..

    SvaraRadera