onsdag 17 mars 2010

Ett år sedan operation

Idag är det den 17 mars, vilket betyder att det är ett år sedan jag operarade mitt högra knä. Min sjukgymnast sa att det tar ungefär ett år innan man känner sig återställd. Återställd i mening att man inte har några smärtor bakom knät efter hård träning, att man har full sträck i knäleden och att man får ihop knät så att hälen tar i rumpan. Det är förstås väldigt individuellt, men för mig har det nog tagit dessa 12 månader. Före dessa 12 månader har jag ofta blivit påmind att jag har ett opererat knä. Haft småont och varit stel efter match och träning. Nu tänker jag inte alls på att mitt knä är ett opererat knä. Det känns väldigt stabilt och jag är inte alls oroligt att slita upp det. Ett opererat knä blir extra starkt. Det har jag kanske fått visat när jag för tre veckor sedan slet av det vänstra kordbandet.

Jag har förmodligen svaga knän. 2 korsbandsskador på 1.5 år säger väl en hel del. Efter min framtida operation på det vänstra knät kommer jag vara lappad och hel. Förmodligen vara fit for fight för någon slags sportutövning. Det är bara fotbollen som snurrar i mitt huvud nu, men jag vet själv att det kommer dröja ganska länge innan jag är redo för att lira boll igen.

Just nu prioriterar jag att komma tillbaka till vardagslivet. Handbolls- och fotbollsplanen får vänta. Min träning kommer bestå av löpning, gym och spinning. En operation före sommaren blir det inte. Efter sommaren blir det Norge och sen ska jag resa. Jag kommer att operera mig, men jag vet inte när. Jag behöver något annat i vardagen än väntan på operation och sedan ett år av rehab i Piteå.

Så, comebacken får vänta. Men den kommer, jag är ju såååå ung :-P Två korsbandsskador ska väl inte hindra mig att göra det jag älskar. Nerå.

(Som ni ser så antar jag att jag har slitit av korsbandet i vänster knä. Jag ska ju på magnetröntgen imorgon 07:45 så ingenting är ju fastställt. Men känslan säger att korsbandet är av)

Jag njuter av fotbollen från soffan istället. Champions leauge ikväll: Stuttgart - FC Barcelona 20:45

1 kommentar:

  1. Lycka till imorgon. Du gör helt rätt i att göra en paus, bara det känns bäst för dig!

    Du är fortfarande en stor förebild för mig :) OCH du är en av dom jag kommer att spela för när jag är tillbaka.

    SvaraRadera