tisdag 5 oktober 2010

Knäskydd?

Jag har lite funderingar om knäskydd. Jag har sett att många korsbandsskadade har stora knäskydd med stålstänger som ska stabilisera. Har de knäskydd för att knät inte är stabilt efter operation, för att de inte opererat ett trasigt korsband eller i förebyggande syfte efter operation? Eller är det så att deras ledband krånglar eller har de ett halvt avslitet korsband?

När jag var på min första fotbollsträning i början av året så litade jag inte riktigt på mitt stödjeben (höger knä, första operationen).

Min sjukgymnast säger att man ska klara sig utan knäskydd om man har genomfört en lyckad korsbandsoperation. Hon säger också att man ska undvika knäskydd vid handbollsspel för att de små musklerna  kring knät ska få jobba, vilket förhindras om man har knäskydd (klassiska knäskydd som skyddar knäna när man kastar sig). Jag hade själv ett sorts värmeskydd/stabilitetsskydd när jag gjorde min comeback på handbollsplanen. Inte för att knät var instabilt, bara för att få upp värme och rörelse kring knät.

???

5 kommentarer:

  1. jag har också funderat över de där... alltså vissa är ju så stora så att det knappt går att springa normalt. antar att de flesta som använder dem har en korsbandsskada som inte är opererad... annars är det nog som sagt inte en lyckad operation och rehab. många har det nog också som en psykisk grej. det ger nog en trygghet och har man väl börjat med det är det säkert svårt att sluta...

    går det bra med rehaben annars?

    SvaraRadera
  2. neej knäskydd ska jag också försöka hålla mig undan ifrån. det skulle vara ett sånt du hade då för värme kanske om jag hade problem med stelhet.

    härligt att det går bra! hur lång tid har det gått nu? 5-6 veckor? det går sjuukt snabbt!

    nja, det är lite halvdåligt med matcher nu. jag hann bara spela 2 matcher med farmarlaget innan deras serie tog slut. mitt riktiga lag har två kvalmatcher till div 1 kvar med start i helgen. min tränare verkar dock inte se mig som nåt alternativ. alltså, jag är nog inte redo för 90 min i så avgörande matcher men jag skulle bli så sjukt lycklig av att bara sitta på bänken. men men, jag får åtminstone bra fotbollsträningar nu. sen när kvalet är slut har jag tänk börja löpa mycket på egen hand. känner att jag inte är helt hundra konditionsmässigt och det känns som jag vill komma väl förberedd till försäsongen. :)

    SvaraRadera
  3. och just det. nja, vi spelar typ inget inne. vi har typ två futsal-cuper vi brukar vara med i. tror dock jag står över futsal-säsongen... det känns som det är hög skaderisk och jag vill inte riskera något... synd för det är så sjukt roligt!! annars har vi konstgräs på vår arena så vi tränar där året om... :)

    SvaraRadera
  4. ja futsal är alltså vanlig innefotboll (på handbollsplan). det som tidigare hette 5 á side. men futsal är typ en egen sport och det är lite annorlunda regler...

    ja fast vi har ingen hall utan vi kör ute. men det går ganska bra det också. så länge man slipper grus. :) det finns en hall bredvid arenan men den är inte fullstor och det är mest pojklagen som får vara där.

    jaa jag vet!! i made it!! det är helt galet. hur gick det till liksom? haha. fattar inget. nästa säsong! då jäklar! :)

    SvaraRadera
  5. jag har ett sånt knäskydd och jag fick det av min ortoped innan jag skulle operera mitt korsband ... men han rådde mig även till att ha det efter operationen i minst ett halvår. Det är för att knät inte ska behöva jobba så mycket med sina muskler.

    SvaraRadera