onsdag 13 oktober 2010

Återbesök

Tidig morgon och jag promenerar mina 200 meter till sjukhuset. Träffar min läkare som drar och sliter i mitt knä. Stabilt och bra rörlighet. Innan han går så hinner jag ställa några frågor.
Är mina nya korsband starkare än mina korsband som jag slet av? Nej.
Kommer jag kunna spela fotboll? Ja, om du tränar upp dina knän så att dom är lika starka.
Han säger att det är väldigt vanligt att man sliter av båda korsbanden när jag låter lite förtvivlad över min situation. Vad gällande korsbandsskador så skadar sig 6 på 10 000 som är aktiva idrottare. Är man kvinna så är det 9 på 10 000. Efter 10 min är jag klar. Nu är jag avskriven och jag hoppas att jag aldrig behöver stöta på denna man igen i korsbandssyfte. Annars en trevlig prick!
Jag flyttar om 5 dagar!!!

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag är en tjej från norrbotten som slitit av mitt korsband i en fotbollsmatch. Jag undrar hur lång tid det tog för dig att ens få komma till magnetröntgen och sedan operation? Och hur gick du till väga? Endast via landstinget eller har du varit till någon privatläkare. Jag tycker att hela processen är då långdragen och det är bara en massa väntan. Jag skadade mig för 3 veckor sedan och har inte ens fått träffa en ortoped ännu, så jag har därför inte ens en remiss till magnetröntgen ännu..

    SvaraRadera
  2. Hej där!
    Tid för magnetröntgen fick jag typ 1 månad efter jag skadade mig. Jag hade tur, för en pappa till en tjej i laget jobbar som läkare så han fixade en relativt snabb tid. Efter magnetröntgen så tar det ytterligare någon vecka innan du får svar, därefter får du prata med en läkare om du vill operera eller inte. Sedan gäller vårdgarantin som innebär att du SKA vara opererad senast 3 månader efter att du träffat läkaren och blivit uppskriven på väntelistan för operation.

    Så jag gick genom landstinget. Du måste ringa ringa ringa! Var besvärlig och kräv en tid. Det är så man måste göra, tyvärr.

    Ett stort lycka till med allt! Har du fler frågor så svarar jag gärna :)
    /Caroline

    SvaraRadera